Monday, December 30, 2013

Wali Allah yang penuh Kesahajaan

Syeikh Ali Al Badawi, adalah sosok ulama 'alim yang berjiwa sufi, tawaddu, shaleh dan bersahaja. Rangkain kehidupan yang beliau jalani dia tidak terkesan seperti ulama-ulama pada umumnya. Gaya hidupnya yang penuh sahaja itu mencerminkan keihklashan hati dan jiwanya dalam mencintai Rabb Azza wa jalla, bahkan saksi sejarah berkata, beliau rela hidup miskin untuk mencintai Tuhannya sepanjang usia, sampai-sampai tak ada seorang pun wanita yang mau menikah dengannya. 


Walau demikian, beliau adalah orang yang wara' dan shaleh, dia sengaja menghindari rasa cinta dunia dan wanita, karena beliau memandang sejatinya semua itu adalah itu milik Tuhan. Bentuk pengabdian yang tulus itu tercermin dalam hidupnya untuk beribadah Allah dan bertafakkur atas seluruh rangkaian ciptaanNya.

Sehingga tak jarang di keheningan malam dia menghabiskan waktu hanya untuk shalat, berdzikir dan bertafakkur, seolah-olah tidak ingin sehenyutpun berpisah berkomunikasi dengan Sang Maha Pencipta. Lebih konkritnya Hobi beliau yang paling masyhur dikalangan masyarakat sekitar ialah, saat malam tiba, ia naik ke atap bangunan untuk shalat sunnah sebanyak-banyaknya, kemudian memandang ke langit dalam waktu yang lama. Mungkin baginilah cara beliau bertafakkur, berterimakasih dan menikmati ayat-ayat Allah yang indah dan sempurna.

Sebenarnya Beliau itu adalah salah satu Wali Allah yang mastur (tidak dikenal), menurut cerita masyarakat sekitar, beliau itu seeorang yang berwajah tampan dan bersih kulitnya, namun sengaja ditutup oleh gaya berpakaianya yang lusuh dan bersulam demi memurnikan pengabdiannya kepada Rabbnya. 


 Subhanallah..








.

No comments:

Post a Comment